Deals i Aarhus: Tjek vores guide til en, måske, god deal

 

Deals gjorde sit indtog i Danmark i nullerne. I bund og grund er det blot et godt tilbud. Men ordet blev taget og senere misbrugt af de store medier og andre, som syntes det var en god idé at samle tilbud et sted og typisk give urealistisk store procenter i rabat. Vi forbruger røg lige i med begge ben, og troede vi kunne få det hele til det halve. Men nej. De eneste, som tjente penge på de mange deals, var de store deal-firmaer. Når det er sagt, så er der pænt mange, som lader sig friste af deals og et godt tilbud.

 

Hvad er det gode ved en deal?

Det gode ved deals er vel, at kunderne får rabat på et køb, og kommer ud og prøver et spisested, de måske ikke har besøgt før. Hvis de kan lide det, så kommer de igen. Det knap så gode er, at spisestederne ikke tjener penge, og at man ved at købe en deal sender rigtig mange penge til nogen, som reelt ikke har noget med dealen at gøre, ud over de har solgt den. Men når det er sagt, så er en deal god for os kunder/gæster, da vi kan afprøve noget nyt, som vi ellers sikkert ikke havde købt. 

 

Tjek vores guide til deals

Her er dem, som har gode deals, men ikke betaler noget som helst, for vi nævner dem her på Spiseguiden Aarhus. Vi scanner en del af restauranterne i Aarhus for deals. Om de laver dem selv eller sammen med andre, er vi ligeglade med. 

 

Det hænger ikke sammen 

Taberne er alt for ofte gæsterne og ikke mindst de spisesteder, som laver de her deals. De skal have en større omsætning, og regner eller håber på, at de kan lave et mersalg, som kan dække den kommision, de skal betale til deal-firmaerne. 

 

Hvad så med stamgæsterne?

Forestil dig, du sidder på din stamrestaurant eller stamcafé og eksempelvis bestiller tre retter mad til 400 kr., hvilket lyder som en god pris. Ved bordet ved siden af sidder Randi Rabat og tre for en hund Hans. De sidder og praler af, at de har købt det samme som dig til 250 kr. pr. snude. Når stamgæster opdager det, så kan man godt strege “stam” i fremtiden om dem.

 

Et slagtilbud er sjældent godt

Vi mennesker elsker tilbud. Sådan er det. Men det er kun de gode tilbud, vi elsker. Hvem gider et dårligt tilbud? Ingen. Så heller droppe tilbuddet og gå efter en fair pris, hvor man springer de fee over til de firmaer, som markedsfører dealsene. De fair priser vinder altid, og så er kvaliteten af måltidet alt andet lige bedre.

 

Hvis man ser en deal et sted, så skriv eller ring til det pågældende spisested og hør, om du kan købe den direkte hos dem. Det kan man ofte, og så får vi gæster mere for pengene, og restauratørerne tjener penge – eller i hvert fald flere, end hvis vi havde købt den hos deal punktum et eller andet. 

 

De bedste er aldrig med, eller?

Det burde give stof til eftertanke hos de fleste, med mindre man er ligeglad med, hvad man skal spise og drikke. Hvis restauranten har råd til at give mellem 20% og 30% af prisen i kommission til de firmaer, som markedsfører deals, så tjener man godt med penge på de gæster/kunder, som betaler fuld pris. Det gør man sjældent. Grunden er typisk, spisestederne er presset til at lave deals og sætte prisen ned. Ofte er det specielle menuer, som der er tilbud på, og her er råvarerne dårligere eller billigere end normal. Udelukkende for at spare penge. Måske er portionerne mindre, hvilket ikke altid giver tilfredse gæster, som kommer igen.

 

Den lukkede medlemsklub

Hvis du kommer med i en af lukkede klubber, som slår sig op på fordele for medlemmerne får du også rabat. De lover dig, at du får vildt gode tilbud og gode procenter. Men det koster 79 kr. om måneden, og de trækkes automatisk, indtil du siger abonnementet op. 

 

Det er den type deals, hvor man får et eller andet tilbud, som ikke andre kan se. Med mindre man også er i “klubben”. Princippet er det samme, som de åbne deals. Deal-firmaerne får et fee, hver gang der sælges en deal. Det er udover det medlemsgebyr medlemmerne af “klubben” betaler hver måned. En god forretning, dog ikke for spisestederne og os forbrugere.

 

Senest opdateret: 17/03/2024 07:03