En burgermenu hos The Burger Concept i Viby

Bryder med fødevareindustriens kodeks for reklame for usunde fødevarer til børn

 

Forbrugerrådet Tænk har fået medhold i en sag mod den kendte influencer og youtuber Alexander Husum, der reklamerede for burgerkæden The Burger Concept. Ifølge DR var sagen baseret på en klage fra Forbrugerrådet Tænk, som hævdede, at Husum havde reklameret for usunde fødevarer med et højt indhold af fedt og salt. Problemet opstod, fordi Husums målgruppe ifølge rådet i høj grad består af børn, og reklamen for The Burger Concept derfor var i strid med fødevareindustriens retningslinjer for markedsføring rettet mod børn.

 

Opfordrede sine følgere til at købe

Forum for Fødevarereklamer gav Forbrugerrådet Tænk medhold og kritiserede reklamen for at bryde med fødevareindustriens kodeks. Ifølge kodekset er det ikke tilladt at markedsføre fødevarer med højt indhold af sukker, fedt og salt i medier, der retter sig mod børn under 13 år. Reklamen blev vurderet som særlig problematisk, da Alexander Husum i kampagnen lavede sin egen burger og milkshake og opfordrede sine følgere til at købe den. Hans appel til børn blev yderligere fremhævet af en kommentar i reklamevideoen, hvor han nævnte, at det ville være nemmere at overtale forældre til at købe burgeren.

 

Det blev også påpeget, at Husum selv havde oplyst, at en betydelig del af hans følgere er under 13 år, hvilket understøtter vurderingen af, at reklamen havde en betydelig appel til børn. Med 477.000 abonnenter på YouTube og 223.000 følgere på Instagram er Husum en af Danmarks mest populære influencers, og hans indflydelse på yngre målgrupper gør det ekstra vigtigt at overholde retningslinjerne for reklamer rettet mod børn.

 

Uenighed i vurderingen

Burgerkæden The Burger Concept udtrykte i deres høringssvar uenighed i vurderingen af, at kampagnen var målrettet børn. De påpegede, at det ikke gav forretningsmæssig mening at markedsføre kampagner mod børn i denne aldersgruppe, da de ikke er købestærke. På trods af deres uenighed besluttede burgerkæden at stoppe salget af Alexander Husums burger og milkshake som følge af afgørelsen. Ifølge direktør Simon Franck Jakobsen blev dette effektueret onsdag aften efter afgørelsen.

 

Ikke enestående

Sagen her er ikke en enestående hændelse. Tidligere på året fik Forbrugerrådet Tænk medhold i en lignende klage, hvor store influencere som Morten Münster og duoen Jas og Mika reklamerede for chips i den såkaldte Kims Chips Battle. Efter afgørelsen blev Kims chipsreklamer aldersbegrænset, så de kun var tilgængelige for personer over 18 år. Dette markerer en stigende opmærksomhed på, hvordan usunde fødevarer markedsføres til børn via influencers, der har en stor appel til unge målgrupper.

 

Måske en stramning af loven

I kølvandet på de her sager har erhvervsminister Morten Bødskov (S) udtalt, at han vil undersøge, om lovgivningen for influencers reklamer målrettet børn og unge skal strammes. Målet er at beskytte børn mod markedsføring af usunde fødevarer, der kan påvirke deres sundhed og spisevaner negativt. Diskussionen om regulering af influencers rolle i reklameindustrien fortsætter med at vokse, efterhånden som deres indflydelse blandt unge bliver mere og mere udbredt.

 

LÆS OGSÅ:

Fødevarestyrelsen sætter lup på det med småt