Genbrug er blevet for alle, men det er forskelligt, hvad der motiverer danskerne til at købe brugt.

Genbrug er blevet en populær trend for alle danskere – det viser en ny undersøgelse fra Røde Kors Genbrug

 

Danskerne handler mere genbrug end nogensinde før, og kun en lille del af befolkningen mener, at genbrug ikke er noget for dem. På tværs af landet er tendensen den samme, men motiverne for at købe brugt varierer afhængigt af regionen.

 

Undersøgelsen fra Røde Kors Genbrug, der driver 260 butikker, viser en markant stigning i genbrugshandel. I 2019 havde halvdelen af danskerne købt genbrugstøj, men i dag er det næsten tre ud af fire (72%). Også møbler og boligartikler oplever en lignende vækst.

 

Økonomi, klima og den gode handel

Genbrugshandlen er vokset i hele landet, men motivationsfaktorerne varierer. I Hovedstaden er det miljøhensyn og ønsket om at finde unikke genstande med historie, der driver købene, mens det i Syddanmark og på Sjælland er udsigten til at gøre en god handel. I Nordjylland er det både klimahensyn og muligheden for at købe ting, man ellers ikke har råd til, der motiverer, mens det i Midtjylland primært handler om at spare penge.

 

“Danskerne motiveres af forskellige grunde, når de køber og sælger genbrug. Det er både udsigten til en god handel og ønsket om at gøre noget godt for klimaet, der driver dem. Men uanset motivet, bidrager man til begge dele, når man handler genbrug,” siger Tina Donnerborg, chef for Røde Kors Genbrug.

 

Større tilgængelighed

Tina Donnerborg fremhæver, at antallet af dedikerede genbrugskunder er steget markant. Andelen af kunder, der grundlæggende mener, at genbrug er godt, er steget fra 18% i 2019 til 61% i 2024.

 

“Genbrug er blevet mainstream og tilgængeligt for alle. Både holdningen til at købe og sælge brugt har ændret sig, og samtidig er det blevet nemmere med flere fysiske butikker og online markedspladser. Det giver flere muligheder for at finde særlige genstande og sælge det, man ikke længere bruger,” fortæller Tina Donnerborg.

 

Hun bemærker også, at der er stor vækst i online genbrugshandel, hvilket har ført til åbningen af Røde Kors’ webshop. Der er også stor efterspørgsel på accessories, legetøj og udstyr til børn, og konceptet med brugte byggematerialer er også i vækst.

 

Nøgletal for 2024

Køb af genbrug:

– Møbler: 53% (29% i 2019)
– Boligartikler: 55% (35% i 2019)
– Tøj og accessories: 72% (50% i 2019)

 

Salg af genbrug:

– Møbler: 58% (18% i 2019)
– Boligartikler: 55% (17% i 2019)
– Tøj og accessories: 72% (23% i 2019)

 

Populære købskanaler:

– Online markedsplads: 62%
– Genbrugsbutik: 59%
– Loppemarked: 28%
– Venner og bekendte: 17%
– Vintagebutik: 8%
– Sociale medier: 8%

 

Mest søgte kategorier på rødekorsgenbrug.dk:

– Kjoler
– Jakker
– Bukser
– Sandaler
– Skriveborde
– Jeans
– Skjorter
– Regntøj
– Keramik
– Vaser

 

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er baseret på kvantitative data indsamlet blandt 2.000 repræsentativt udvalgte danskere i alderen 16 år og opefter. Dataindsamlingen fandt sted i april 2024. Derudover blev der gennemført tre fokusgrupper på tværs af landet, med otte deltagere i hver gruppe. Deltagerne repræsenterede en spredning i alder, køn og beskæftigelse, men havde det til fælles, at de alle donerer til genbrug. Mange af dem køber og sælger også genbrug. Fokusgrupperne blev afholdt i maj 2024.

 

LÆS OGSÅ:

Spanien hylder dansk bæredygtig turisme under Spain Talks i Stockholm