Hvorfor er restaurantbranchen så hård i Danmark?
Det er der delte meninger om. Ingen tvivl om det. Nogle vil mene det er forældet, og at tonen i de danske køkkener er noget som burde høre fortiden til. Men konkurrencen er høj. Margen er små. Arbejdstiderne er lange. Man kan ikke få personale. Kunderne er krævende. Det er en hård branche, som desværre ikke har det bedste ry. Se bare dokumentaren, Den bitre smag af Michelin på TV2. Det er tankevækkende og kun toppen af isbjerget.
Kampen om de samme kunder
Mange restauranter kæmper om de samme kunder. Det skaber pres på priser, betjening og ikke mindst kvalitet. Råvarepriserne og driftsomkostningerne er høje. Profitmargenen er ofte lav, faktisk uhyggelig lav. Kunderne forventer hurtig, personlig og god service, men også en høj kvalitet. En lille fejl kan føre til dårlige anmeldelser, som måske går viralt på de sociale. Det har kæmpe konsekvenser for en restaurant, da anmeldelser er noget langt de fleste læser og forholder sig til.
Hvor er det så svært at finde ansatte til restaurationsbranchen?
At finde ansatte til restaurationsbranchen er en stor udfordring på grund af flere faktorer. Lønnen er ofte lav, og arbejdet er både fysisk og mentalt krævende. Man får ikke betaling for overarbejde. Uregelmæssige arbejdstider gør det svært at have et normalt og balanceret privatliv. Der er også en høj personaleomsætning, hvilket skaber en ond cirkel af ustabilitet.
Mangel på faglært arbejdskraft og branchens generelle omdømme, som er præget af en hård tone og manglende overarbejdsbetaling, dårlig og inkompetent ledelse gør det ikke lettere. Usikkerhed omkring beskæftigelse i lavsæsoner kan også være en barriere for at tiltrække kvalificeret personale.
Får man ikke overarbejdsbetaling i restaurantbranchen?
Både ja og nej. Det er svært at afdække hvordan den præcise situation er. Mange ansatte i restaurantbranchen får ikke betalt for overarbejde på grund af flere faktorer. Ofte er der kontrakter, der ikke inkluderer overarbejdsbetaling og som både arbejdsgiver og arbejdstager har skrevet under på.
Restauranterne opererer med stramme budgetter og forsøger at minimere deres omkostninger. Lange arbejdstimer er normen, og overarbejde forventes ofte uden ekstra kompensation. Arbejdstiderne kan være uregelmæssige, og der kan være en forventning om, at man tilpasser sig og giver et ekstra nap med når der er travlt. Nogle steder udnytter restauratørerne lovmæssige smuthuller for at undgå at betale for overarbejde. Endelig kan uvidenhed om rettigheder føre til, at medarbejdere accepterer meget dårlige vilkår. Nogle får deres løn for overarbejde i form af drikkepenge, selvom det ikke er lovligt i Danmark.
Dårlig ledelse
Nogle restauratører mangler formel ledelsesuddannelse, hvilket kan påvirke deres ledelsesstil. Stress og højt tempo i branchen kan også føre til dårlige beslutninger og en direkte og kontant kommunikation. Derudover er der restauratører, der fokuserer mere på maden end på effektiv ledelse og personalepleje. Tids- og budgetmæssige begrænsninger kan yderligere komplicere situationen, men skal ikke være en undskyldning for at opføre sig ordentligt. En hård eller autoritær tone kan skabe et dårligt arbejdsmiljø, og manglende evne til at delegere ansvar kan også være en udfordring.
LÆS OGSÅ:
Det kan være et støjhelvede, at gå ud at spise i Aarhus
Indboforsikringer som restaurantejer