Ensrettet og meget cykeltrafik
Gaden forbinder Øgadekvarteret med åen og Lille Torv og Strøget. Gaden er i dag ensrettet for biler ned til Klostergade. Resten af Guldsmedgade er gågade. Som cyklist må man cykle i begge retninger. I dag er Guldsmedgade en af byens pænt store cykelgader. Men på en eller anden måde, så mærker man det ikke. Der er kun få parkeringspladser på stykket fra Nørre Allé til Klostergade, så man kan med rette diskutere, om det giver mening at beholde dem. Især når man har oplevet, hvor meget leben der skabes ved at inddrage dem til udeservering eller andre formål, som samler folk. I gamle dage var der både en Gammel Guldsmedgade og en Ny Guldsmedgade, men de er i dag slået sammen, og ny og gammel er droppet.
De små forretninger blomstrer op
Noget af det, som kendetegner Guldsmedgade i dag, er de mange små og unikke butikker. De mange, som passerer gaden, ser et mangfoldigt forretningsliv. Danmarks første Føtex-supermarked åbnede i 1960 og ligger stadigvæk på hjørnet af Klostergade og Guldsmedgade. Forretningen er stadigvæk i to etager og lever i bedste velgående. Dog savner vi flere af de detailbutikker, der var her førhen. Det er især fiskehandleren, vinhandleren, kiosken og slagteren, som i dag er lukket.
På kanten af Latinerkvarteret
Noget af det, som er unik ved Guldsmedgade, er, at de gamle bygninger mere eller mindre er velbevarede. Gaden har også undgået de helt store og moderne byggerier i glas og beton. De mange hyggelige baggårde er der endnu, og i flere af de gemte “huler” er der udeservering.
Fra 1903 til 1971 kørte der sporvogne i Guldsmedgade. Noget, som man umiddelbart ikke forstår i den relative smalle gade.