Anmeldelse af Bunshin Robotcafé: Teknologi, tarteletter og tankevækkende gode samtaler
Læs madanmeldelsen
Hos Øens Madhus, der ligger i Generationernes Hus på Aarhus Ø, ligger Bunshin Robotcafé. Navnet, Robotcafé, lyder umiddelbart ikke specielt tiltrækkende. Men trods det, så er de fleste nysgerrige på, hvad det er. Et bemærkelsesværdigt initiativ, der siden åbningen den 2. april 2025 har redefineret, hvad en caféoplevelse kan være.
Vi lagde vejen forbi caféen for at anmelde maden og ikke mindst det banebrydende koncept, hvor robotter betjener gæsterne, og hvor der bag hver maskine gemmer sig et menneske med en historie.
Et projekt med mennesket i centrum
Det er ikke blot en café med et teknologisk twist. Det er et gennemtænkt socialt beskæftigelsesprojekt støttet af Aarhus Kommune og drevet i samarbejde med MSO, MSB, FO-Aarhus og den socialøkonomiske virksomhed Teknologi i Praksis. Som den første af sin slags uden for Japan giver caféen mennesker med fysiske eller psykiske udfordringer en værdifuld vej tilbage til arbejdsmarkedet som “robotpiloter”.
Det er sjældent, at en madanmeldelse begynder med at rose konceptet før maden, men Bunshin Robotcafé fortjener netop den opmærksomhed for sin innovative tilgang til social inklusion. Spørgsmålet er så, om maden lever op til det sympatiske koncept? Det var præcis, hvad vi skulle finde ud af.
Velkomst med et grønt blik
Vi ankom kort før vores reservation og blev mødt af en venlig medarbejder, som fulgte os til bordet. Her ventede robotten. En lille hvid figur med grønne øjne. Bag robotten sad Michael, en næsten blind mand, der hjemmefra styrede robotten og fungerede som det, de på Øens Madhus kalder en pilot. Gennem arbejdet som pilot har han fundet en ny vej ind på arbejdsmarkedet. Snakken flød hurtigt. Michael fortalte gerne om sin baggrund som tidligere sælger, og snakketøjet fejlede bestemt ikke noget.
Vi tog et kig på menukortet, som Michael præsenterede, velvidende, at det hele ikke bare var teknologi, men også dygtige hænder, der stod i køkkenet. Her står nemlig køkkenchef Frederik “Frede” Pedersen, der bl.a. er kendt fra det tidligere Fredes Flyvende Tallerken og Molskroen. En erfaren herre med styr på mad og smag.
Fint vinkort, men kun en kold
Vi bestilte en flaske hvidvin. Udvalget var begrænset, da der kun var en type hvidvin på køl, nemlig husets, Mesta Verdejo 2023.
Serveringsrobotten
Maden blev serveret af en større serveringsrobot. I dag var det Adam, der stille og roligt kom trillende med bakken. Vi startede med smørrebrød. Pilot Michael tilbød os madro, hvilket vi tog imod.
To stykker smørrebrød
Et stykke med æg og rejer, der var indbydende og på et stort stykke hjemmebagt rugbrød smurt med smør og toppet med salat. Et meget klassisk stykke.
Smørrebrødet med hønsesalat med plukket kylling og champignon havde god smag og balance. De hjemmelavede syltede rødløg satte et godt, syrligt modspil til den cremede hønsesalat.
Forårsplatte
Den grønne forårsplatte kom på bordet med tre små anretninger. Først en frisk rejesalat med grønne asparges. Den var mild og fin i smagen og ikke for fed. Dernæst en saftig kyllingballotine med ramsløg og en syrlig estragondip samt rabarberkompot, som løftede retten. Til sidst sprød spinatpind, ledsaget af en rustik og velsmagende romescodip med peberfrugt, samt blomkål og salat ved siden af. En varieret og farverig tallerken, hvor både tekstur og smag spillede godt sammen.
Tarteletter med høns i asparges
Tarteletterne var dagens vinder. De blev serveret med friske grønne asparges og sprøde, friske ærter samt grønt pynt på toppen. Fyldet var hjemmelavet og havde god smag. Skallerne var ikke hjemmelavede. Til 70 kr. for to stk. var det virkelig god værdi for pengene.
Grillet toast med landskinke
Toasten var lavet med landskinke, tomat, Vesterhavsost og hjemmelavet kryddermayo. På papiret lød det lovende, men brødet var en smule tørt, og fyldet manglede gennemslagskraft. En lidt anonym oplevelse, hvor de gode intentioner ikke helt kom i mål.
Ugens dessert var rabarberkage
Desserten bestod af en lun, friskbagt rabarberkage med hvid chokolade og iscreme. Kagen var sød og havde en fin syre fra rabarberkompotten, som spillede godt sammen med den søde chokolade. Isen var ikke hjemmelavet, men til 45 kr. var det en rigtig fin afslutning på måltidet.
Kokostop
Kokostoppen var stor og med en solid chokoladebund. En enkel, velsmagende og tilfredsstillende sød afslutning, sammen med en kop americano.
Nærvær i stedet for hastværk
Undervejs i måltidet kom Michael “forbi” igen og fortsatte samtalen. Michael og de andre piloter er oplært i at skabe dialog og samtale, og man mærker hurtigt, at det er mere end en café. Det er et møde mellem mennesker. Der er ingen stress, ingen travlhed, og man sidder ikke bare over for en robot, men over for et menneske med en historie og en arbejdsglæde, man ikke ser hver dag.
En café med hjerte og perspektiv
Bunshin Robotcafé er et glimrende eksempel på, hvordan teknologi og medmenneskelighed kan kombineres i en meningsfuld og inspirerende ramme. Maden holder generelt et fint niveau, og caféens særlige beskæftigelsesform gør oplevelsen til noget ganske særligt. Det her er ikke bare et måltid. Det er et lille indblik i en mulig fremtid for et mere inkluderende arbejdsmarked.
Sådan fungerer robotpiloterne i praksis
Foreløbigt løber forsøget over seks måneder, med mulighed for forlængelse. I alt er 13 piloter ansat og uddannet. De arbejder typisk 2-4 timer ad gangen. Robotten, eller piloten, er ved bordet de første 50 minutter af reservationen, som varer omkring halvanden time i alt. Ønsker man madro, kan man bede piloten tage en pause og logge af. Piloterne kan se gæsterne via robotten, men hverken lyd eller billede bliver optaget, og samtalerne er præget af fortrolighed og nærvær. I det hele taget hersker der en følelse af fællesskab både blandt robotterne og mellem gæster og piloter.
- Caféen er et yderst sympatisk socialt beskæftigelsesinitiativ, der giver mennesker med fysiske eller psykiske udfordringer mulighed for at vende tilbage til arbejdsmarkedet som robotpiloter.
- De oplærte piloter formår at skabe engagerende samtaler, der adskiller oplevelsen fra de sædvanlige cafébesøg. De er faktisk bedre end mange af byens fysiske tjenere. Tankevækkende, men sandt.
- Maden var god til prisen, og de havde gjort lidt ekstra ud af det visuelle. Men til de lave priser kan man ikke forvente alverden. Maden smagte godt. Tarteletterne var dagens vinder med friske grønne asparges, sprøde ærter og hjemmelavet fyld med god smag.
- Toasten med landskinke var en smule tør, og fyldet manglede gennemslagskraft på smagen.
- Caféen er hyggelig med en uformel stemning med afdæmpet musik og plads til alle. Der var ingen stress eller travlhed, hvilket skabte en behagelig spiseoplevelse.
- Der skal flere hvidvine på køl, så der er noget at vælge mellem. Mon ikke det var en forglemmelse. Det vælger vi i hvert fald at tro.
- Særligt den store robot på gulvet fangede børnenes opmærksomhed, mens forældre og voksne snakkede med piloten ved bordet.
BUNSHIN Robotcafé er et godt initiativ og en oplevelse, man bør prøve. Aarhus Kommune har lejet de i alt 12 såkaldte OriHime-robotter af den japanske virksomhed Orylab.