Restaurant Bouillon i Aarhus_-2

Tidsbegrænsninger på restauranter – hvad sker der med hyggen?

Af Jan L. Pedersen,

 

 

At gå på restaurant handler om mere end bare maden. Det er en oplevelse, en stund til fordybelse og en mulighed for at samles med dem, vi holder af. Desværre ser vi i stigende grad, at især mellemklasse- og discountrestauranter indfører tidsbegrænsninger på bordreservationer – og det går ud over hyggen og charmen.

 

De bedste restauranter holder fast i oplevelsen

Det interessante er, at de allerbedste restauranter sjældent vælger tidsbegrænsning på et bord. For dem er det nemlig en kerneværdi at give gæsterne tid til at nyde måltidet i deres eget tempo. Her er måltidet ikke bare en proces, men en helhedsoplevelse, hvor både mad, service og stemning går op i en højere enhed.

 

Derimod ser vi, at det ofte er de billigere restauranter og mellemklasserestauranter, der vælger at sætte tidsbegrænsninger på bordene. Det kan måske forstås ud fra et økonomisk perspektiv, hvor man ønsker at få flere gæster igennem restauranten på kortere tid. Men det kommer med en pris, nemlig tabet af hyggen og muligheden for mersalg. Man kan ganske enkelt ikke nå en flaske vin til, eller kaffe og cognac. Ofte er de lidt ligeglade med gæsterne og betjeningen er derefter.

 

Det er ikke fedt at spise på akkord

Når der sættes en tidsbegrænsning, bliver måltidet hurtigt en stresset oplevelse. Man sidder med en følelse af, at man skal skynde sig igennem retterne, fordi der er et usynligt stopur i baggrunden. Når næste hold gæster allerede står klar til at overtage bordet, inden man har drukket sin kaffe færdig, mister man noget af den afslappede atmosfære, der ellers gør det særligt at spise ude.

 

I stedet for at føle sig velkommen og forkælet som gæst, kan man næsten få fornemmelsen af, at man er en del af et samlebånd. En akkord, hvor det gælder om at få flest mulige igennem restauranten på en aften. Det tager både noget af charmen og en stor del af værdien væk fra oplevelsen.

 

Måltidet er et samlingspunkt

Vi glemmer ofte, at måltidet ikke kun handler om at spise noget mad – det er en anledning til at være sammen, tale med hinanden, diskutere og nyde det selskab man er i. Måltidet er et kulturelt og socialt samlingspunkt, som kræver tid og ro for at kunne nyde det fuldt ud. Når der bliver lagt tidspres på oplevelsen, mister vi den ro, der gør samtalerne dybere og nærværet stærkere. Det er et skråplan, og heldigvis fravælger flere og flere gæster restauranter med tidsbegrænsning på deres borde.

 

Er der en bedre løsning?

Selvfølgelig forstår man, at restauranter har økonomiske overvejelser, især i travle perioder. Men måske er der en balance at finde. En løsning kunne være at prioritere fleksibilitet for gæster, der ønsker at blive længere, eller at reservere visse tidsrum til dem, der ønsker en mere afslappet oplevelse.

 

For mange gæster handler det om meget mere end bare maden. Når vi vælger at gå på restaurant, søger vi en pause fra hverdagens travlhed, en mulighed for at forkæle os selv og vores nærmeste. Hvis vi mister den mulighed, mister restaurantbesøget noget af sin magi – og det er synd, både for gæsterne og for branchen som helhed.

 

LÆS OGSÅ:

150 år med vin: Kjær & Sommerfeldt fejrer stort jubilæum i 2025